همه ما با تحریم ها و اثرات کلی و بعضاً جزئی آن آشنا هستیم. تحریم ها صنایع نفت و گاز را هدف قرار دادند تا بتوانند با کم کردن درآمد ها پاشنه آشیل کشور را در دست بگیرند. تحریم ها در زمان حساس رقابت ما با کشورهای همسایه در میادین مشترک، به جدیت صورت پذیرفته و می پذیرد. تولید تابلو سنکرون دیزل ژنراتور به دست کارشناسان کشورمان در شرکت پایور دیزل آسیا انجام می پذیرد و وابستگی مراکز مهم کشورمان را برای تأمین آن از سایر کشور ها قطع کرده است.

عملکرد تابلو سنکرون دیزل ژنراتور

تابلو سنکرون ساخت شرکت پایور دیزل آسیا با استفاده از کنترلر های سنکرون کمپانی ComAp و DeepSea عملکرد دیزل ژنراتور ها و کلیدهای قدرت و رله فرمان ها را جهت سنکرون چندین دستگاه دیزل ژنراتور به واسطه خطوط مسی تابلو (شینه مسی) کنترل می نماید. در تابلو سنکرون امکان شروع به کار دستگاه های دیزل ژنراتور ، برقراری شرایط سنکرون و در نهایت خاموش شدن دستگاه دیزل ژنراتور و بسته شدن کلید ها بصورت خودکار بر اساس منطق داخلی و از پیش تعریف شده در کنترلر ها و حتی فرمان مستقیم شخص اپراتور وجود دارد. همچنین امکان تقسیم بار بین دیزل ژنراتور ها در حالت سنکرون بر اساس توان نامی آنها ، وارد شدن و یا خارج شدن دستگاه از مسیر برق رسانی با توجه به میزان بار مصرفی و توان نامی دستگاه ها وجود دارد. در این تابلو سنکرون کلیه حفاظت های مورد نیاز مانند برگشت توان (Reverse Power) در کنترل های ComAp و DeepSea تعبیه شده است. تابلو ها با توجه به تعداد دستگاه هایی که قرار است سنکرون شوند دارای تعداد سلول های مشخصی هست و از نظر ابعادی تفاوت می کنند. بدیهی است سنکرون تعداد 4 دستگاه دیزل ژنراتور نسبت به 2 دستگاه دارای خطوط باس بیشتر و به طبع کلید قدرت و رله و ادوات بیشتر می باشد که عامل مؤثر در ابعاد و قیمت تابلو سنکرون می باشد.

تابلو کنترل سنکرون

بسیاری از شرکت ها و پیمان کاران خارجی تعهد انجام پروژه ها و قرارداد های نفتی را بالاخص در حوزه مشترک پارس جنوبی داشتند. تمامی این شرکت ها به بهانه تحریم ها و فشار کشور های تحریم کننده کلیه پروژه های در دست اقدام را نیمه کاره رها نمودند. ضرر های که برآورد حجم آنها بعضاً امکان پذیر نبود. این روند علیرغم ضرر ها و تهدید ها، فرصت های بسیاری را برای شرکت ها و پیمان کاران و شرکت های فنی کشور خلق نمود.
شرکت پایور دیزل آسیا توانست به عنوان اولین شرکت پیمانکار صنایع نفت و گاز در طراحی، ساخت و اجرای سیستم تابلو کنترل سنکرون و مانیتورینگ سکو های نفتی فراساحل فعالیت نماید. تمامی قرارداد های نیمه کاره در خصوص تامین توان الکتریکی (برق) سکوهای فراساحل 17، 18،29،20،22 را شامل دیزل ژنراتورها و تابلوهای سنکرون (پارالل) را طراحی اجرا و نصب نمودیم.

ارزش هریک از سکوهای نفتی فراساحل (Offshore) فارغ از پروسه حمل و نصب در محل چند صد میلیون دلار می باشد. هزینه های اداره کردن این سکو ها در روند مدیریت پروژه به صورت لحظه ای محاسبه و هر ثانیه کوتاهی متحمل هزینه های ملی به کشور میگردد.
این سکو ها به دلیل بعد مسافت خود از ساحل تمام توان الکتریکی(برق) خود را تنها از دیزل ژنراتور های مستقر بر سکو تامین مینماید. بدیهی است دیزل ژنراتور ها باید در سخت ترین و بحرانی ترین شرایط (انتشار گاز، آتش سوزی و …)توان مورد نیاز سکو را تامین نماید. هرگونه تاخیر در عملکرد تابلو سنکرون (پارالل) و دیزل ژنراتور خسارات جبران ناپذیر جانی، مالی و ملی را در پی خواهد داشت. به دلیل اهمیت موضوع تابلو سنکرون (پارالل) مورد نیاز باید دارای عملکردی بسیار دقیق و ضریب اطمینان بالا باشد.

برد کنترلر سنکرون دیزل ژنراتور

همچنین اپراتور مستقر در اتاق کنترل علاوه بر مشاهده پارامترها باید بتواند فرمان لازم جهت کنترل دیزل ژنراتور ها را از طریق تابلو سنکرون (پارالل) صادر نماید. این امر در سیستم های کنترلی و تابلو کنترل سنکرون (پارالل) و اتوماتیک به عنوان سیستم مانیتورینگ شناخته میشود.
به دلیل شرایط محیطی از قبیل رطوبت و دمای بالا (سطح دریا در جنوب کشور) دوام و عمر نیز دارای اهمیت بسیار می باشد.
حال در کنار تمامی مسائل فوق علاوه بر رعایت استانداردهای صنعت برق، استاندارد های صنایع نفت و گاز نیز باید به طور دقیق رعایت و اجرا گردند.
به سبب موارد فوق می باشد که شرکت هایی که رزومه ای در انجام پروژه های نفت و گاز فرا ساحل (Offshore) را داشته و دارند با اقبال بسیار از سوی پیمانکاران نفتی قرار میکیرند. این گروه از کارفرمایان بهتر از هر مجموعه ای متوجه مسائل و مصائب کار بر روی سکوهای فراساحل میباشند.یک نمونه از این نوع تابلو سنکرون (پارالل) جهت سنکرون نمودن دو دستگاه دیزل ژنراتور با موتور دیزل ولوو (VOLVO) و ژنراتور لوری سومر (LeroysSomer) با توان 550KVA جهت سکوهای شرکت P.O.G.C (نفت و گاز پارس) طراحی، ساخت و اجرا گردیده است.