امروزه مسئله آلودگی بیش از هر زمان مد نظر کشور ها و صنایع مختلف قرار گرفته است به خصوص با تغییر شرایط جوی و کاهش منابع آبی و تغییر الگو های بارندگی این امر برای مردم عادی نیز کاملا مشهود و عینی گردیده است.

مسئله فوق باعث گردیده که تمام شرکت ها به مسئله کاهش آلایندگی موتور ها و افزایش راندمان آنها بیش از پیش اهمیت قائل شوند. پرکینز به عنوان یکی از شرکت های فعال صنعت دیزل در این زمینه نیز در حال فعالیت است.

ارتقاء استداندارد آلایندگی پرکینز به بالاترین سطح استاندارد، Tier4 یکی از موفقیت های بزرگ پرکینز در بهبود نحوه کارکرد موتور های دیزل این شرکت است.

این امر علاوه بر کاهش آلایندگی موتور های دیزل سبب کاهش مصرف سوخت و همچنین بهبود پاسخ گویی موتور به تغییرات بار مصرفی در شرایط مختلف کارکردی گردیده است. همچنین به علت پاک بودن سوخت گاز طبیعی در مقایسه با دیزل امروزه استقبال بیشتری جهت استفاده از موتور های گازسوز در صنایع مختلف گردیده است. در همین راستا شرکت های سازنده موتور بازه وسیعی از موتور های گازسوز را جهت استفاده در ژنراتور برق های گازسوز تولید و به بازار عرضه کرده اند. این نوع ژنراتور یکی از انواع ژنراتور موجود در بازار می باشد که جهت حفظ سلامت محیط زیست ساخته شده است.

CHP و CCHP در دیزل ژنراتور چیست؟

ژنراتور گازسوز علاوه بر پاک بودن انرژی تولیدی قابلیت مهم دیگری نیز دارند. قابلیت استفاده از حرارت گازهای خروجی موتور جهت سیستم های گرمایش و سرمایش مهمترین مزیت رقابتی ژنراتور ها و موتور گازسوز است. امروزه این بحث تحت عنوان CHP ، CCHP که مخفف عبارات Combine cooling & Heat Power و Combine Heat & Power مطرح می گردد.

در واقع با تهیه یک ژنراتور گازسوز و استفاده از پک CCHP شما می توانید علاوه بر تولید برق مصرفی (Power) مجموعه خود آب گرم، سرمایش (Cooling) و یا گرمایش (Heat) مجموعه خود را با ژنراتور گازسوز تامین نمایید.

این امر سبب استفاده حداکثر از انرژی سوخت و در نتیجه بالا رفتن راندمان کل مجموعه می گردد. به خصوص با افزایش قیمت برق استفاده از سیستم های همزمان برق و حرارت و برودت بسیار مد نظر فرار گرفته است.

CHP و CCHP در گرمایش و سرمایش

همچنین همانطور که در بحث انرژی های سبز گفته شد امکان تهیه و ساخت سیستم های CHP و یا CCHP در هنگام استفاده از ژنراتور گازسوز وجود دارد. (CHP (Combine Heat & Power به سیستم های تولید همزمان برق و گرما و (CCHP (Combine Cooling Heat & Power سیستم همزمان سرمایش، گرمایش و توان (برق) در سیستم های فوق از هدر رفت گرمای موتور جهت سرمایش و گرمایش مجموعه ها استفاده میگردد.

در واقع در این سیستم ها علاوه برق گرفته شده از ژنراتور از گرمای خروجی از اگزوز موتور به کمک چیلرهای جذبی می توان گرمایش و سرمایش محیط و فضای ساختمان را تامین نمود.