دیزل ژنراتور کوپله فابریک تهیه کنیم؟ شما هم این توصیه را شنیده اید؟ آیا این گفته علمی است، یا بازاری است برای … ؟

  1. اساساً چه نوع دیزل ژنراتوری را دیزل ژنراتور کوپله فابریک میگویند؟
  2. علت قیمت بالای دیزل ژنراتور کوپله فابریک در کیفیت آن است و یا به دلیل تعرفه های گمرکی؟
  3. آیا امکان سوء استفاده از عبارت دیزل ژنراتور کوپله فابریک (غیر ایرانی) وجود دارد؟ راه جلوگیری از آن چیست؟
  4. چرا برخی سنگ کوپله فابریک (غیر ایرانی) را به سینه میزنند؟
  5. معایب و ضعف های دیزل ژنراتور کوپله فابریک (غیر ایرانی) در چیست؟

موارد فوق سوالاتی است که در ذهن اغلب مخاطبان وجود دارد. در ادامه سعی شده بسیار کوتاه به سئوالات فوق پاسخ داده شود. اما پیش از ادامه ابتدا با مفهوم کوپله در صنعت دیزل ژنراتور آشنا شوید.

دیزل ژنراتور کوپل فابریک

کوپله کردن دیزل ژنراتور چیست؟

کار اتصال موتور دیزل و ژنراتور به هم و نصب آن بر روی یک شاسی (Structure) فلزی و قرار دادن یک تابلو کنترل را در کنار آن به اصطلاح کوپلینگ دیزل ژنراتور می نامند. در گذشته از ژنراتورهای دو سر بلبرینگ در صنعت تولید دیزل ژنراتور استفاده می شد. این ژنراتور ها قابلیت اتصال (کوپل) مستقیم به دیزل را دارا نبودند. لذا برای اتصال (کوپل) ژنراتور به دیزل نیاز به ساخت قطعه ای به نام کوپلینگ بود (این قطعه نقش همانند تبدیل که جهت اتصال لوله های آب با ابعاد مختلف به هم را ایفا می نمود).

در گذشته کیفیت کار تراشکار و دستگاه تراش بر روی بالانس بودن واسط کوپلینگ و لرزه و کیفیت دستگاه اثر گذار بود.

در گذشته به دلیل کم کاری سازندگان داخلی، کارفرمایان دیزل ژنراتور فابریک (خارجی) را بر دیزل ژنراتور های ساخت داخل ارجع می دانستند.

امروزه دیزل و ژنراتور چگونه به هم کوپل می شوند؟

با ساخت و ورود دیزل ژنراتور های یک سر بلبرینگ به این صنعت، دیزل و ژنراتور به طور مستقیم و بدون نیاز به واسط (کوپلینگ) و تنها با بستن تعداد مشخصی پیچ به هم متصل میگردند. عملاً امروزه با ورود ژنراتور های یک سر بلبرینگ مبحثی به نام فابریک نباید در صنعت دیزل ژنراتور وجود داشته باشد.

اصطلاح دیزل ژنراتور کوپله فابریک (غیر ایرانی) نیز از آن زمان در بین کارفرمایان مصطلح گردید. اما عملاً امروزه هیچ تفاوتی بین کوپله (اتصال) دیزل و ژنراتور هیچ دو شرکتی وجود ندارد. آنچه امروزه باعث تفاوت در کوپله دیزل ژنراتور گردیده نوع برند و کیفیت متعلقات جانبی است که در کوپله (اتصال) که در انتهای بحث آمده است.

کوپل فابریک

پکیجرهای (Packager) دیزل ژنراتور چه کسانی هستند؟

اساساً هیچ کدام از شرکت های سازنده دیزل همچون دیزل ژنراتور پرکینز، کامینز، … و یا سازندگان ژنراتور همچون استمفورد، مکالته و … تولید کننده دیزل ژنراتور نیستند.

در دنیا شرکت هایی وجود دارند که منحصراً در صنعت کوپله دیزل ژنراتور فعالیت می نمایند. این شرکت ها موتور دیزل و ژنراتور مورد نیاز خود را از سازندگان موتور دیزل و سازندگان ژنراتور به صورت جداگانه تهیه نموده و آنها را کوپل نموده و دیزل ژنراتورها را تحت نام تجاری خود به بازار عرضه مینمایند.

از کوپله کاران بزرگ صنعت دیزل ژنراتور میتوان به برندهای اف.جی.ویلسون (FG Wilson) و کامینز پاور (Cummins Power) انگلستان و المپین (Olympyan) اشاره کرد. شرکتهای تولید کننده (کوپله کار) دیزل ژنراتور در اصطلاح پکیجر (Packager) گویند.

آیا پکیجر های ایرانی قابلیت رقابت با محصولات مشابه را دارند؟

همانطور که توضیح داده شد پکیج نمودن (کوپله) دیزل ژنراتور نیازمند تکنولوژی خاصی نمی باشد. آنچه متاسفانه باعث ضعف محصولات شرکت های داخلی و خارجی است در زمینه کمبود دانش فنی نمی باشد. بلکه این امر به عمد به دلیل کاهش هزینه های تولید بوده و آگاهانه صورت می گیرد. اصولاً اصل رقابت صرف بر قیمت دیزل ژنراتور سبب بروز این کم کاری ها و حتی تغییر در نوع محصول ارائه شده می گردد.

به عنوان مثال نوع ورق، ضخامت و رنگ شاسی (رنگ پودری الکترواستاتیک)، برند قطعات تابلو کنترل، باتری، سنسورها و … استفاده شده از جمله این موارد است. لذا دیزل ژنراتور های تولید شرکت های برتر داخلی اگر برتر از محصولات تولیدی سایر کشورها نباشند، قطعاً کمتر از آنها نخواهند بود. این امر با توجه به انتخابی بودن قسمت های مختلف دیزل ژنراتور بسیار بدیه است.

ضعف دیزل ژنراتورهای پکیجر های خارجی؟

شرکت های پکیجر خارجی مطرح، جهت به انحصار در آوردن مشتریان خود قطعات مربوط به تابلو کنترل مخصوصاً برد کنترل و قطعات یدکی موتور دیزل و همچنین قطعات مربوط به ژنراتور را با شماره سریال های مختص به خود به مشتریان ارائه می نمایند تا مشتریان بیشتر به آنها وابسته گردند.

علاوه بر انحصاری بودن سریال قطعات مکانیکی در صورت خرابی قطعات الکترونیکی مثلاً برد کنترل تهیه آن برد کنترلی از شرکت پکیجر بسیار سخت و هزینه تهیه آن چندین برابر قیمت های معمول می باشد. همچنین با توجه به اینکه ماژول مورد استفاده در این بردها نیز انحصاری است هزینه جایگزین نمودن آنها با مجموعه های روتین نیز شامل هزینه های فراوانی میباشد.

ژنراتور کوپل فابریک

علت قیمت بالای دیزل ژنراتورهای کوپله فابریک(غیر ایرانی) در چیست؟

از نظر تعرفه های گمرکی دیزل ژنراتور به عنوان یک محصول نهایی وارد کشور می گردد، لذا درصدهای بیشتر گمرکی در مقایسه با موتور دیزل تک و ژنراتور تک که به عنوان مواد اولیه صنعت تولید دیزل ژنراتور می باشد تعلق میگیرد. با توجه به قیمت بالای این دستگاهها اختلاف 10% در قیمتها تفاوت های چندین میلیون تومانی در قیمت نهایی دستگاه ایجاد می نماید.

پس در واقع قیمت بالای دیزل ژنراتور کوپله فابریک (غیر ایرانی) نه صرفاً به دلیل کیفیت قطعات استفاده شده بلکه بخش عمده ای از قیمت آن هزینه های گمرکی است که از جیب کارفرمایان پرداخت میگردد.

آیا امکان سوء استفاده از نام دیزل ژنراتور کوپله فابریک وجود دارد؟ چگونه؟

همانطور که گفته شد تولید دیزل ژنراتور نیازمند تکنولوژی پیچیده ای نیست. این امر سبب گردیده برخی از افراد دیزل ژنراتور های تولیدی خود را کاملاً مشابه با دیزل ژنراتور کوپله فابریک تولید نمایند و در نتیجه دیزل ژنراتورهای تولید خود را به قیمت دیزل ژنراتور کوپله فابریک عرضه می نمایند.

در برخی موارد، اشخاص (مقیم ایران) شرکت تولید کننده، دیزل ژنراتور را در کشور دیگری به ثبت می رساند. سایت و مدارک و … مربوط به آن شرکت را نیز ایجاد می نماید. سپس کلیه محصولات خود را در ایران و با نام و اسم آن شرکت ثبت شده در خارج کشور تولید و به بازار عرضه میکنند.

البته موارد فوق شامل تمام دیزل ژنراتورهای کوپله فابریک(غیر ایرانی) موجود در بازار نمیباشد.

چرا هنوز برخی از افراد سنگ دیزل ژنراتور کوپله فابریک را به سینه میزنند؟

با توجه به مواردی که در قسمت قبل توضیح داده شد برای برخی بهتر است ذهنیت عمومی به سمت دیزل ژنراتور کوپله فابریک (غیر ایرانی) کشیده شود. این افراد با توجه به مواردی که در فوق گفته شد به دنبال سوء استفاده از این فضای غیر رقابتی و ناسالم میباشند. زیرا بدین ترتیب محصولات تولیدی خود را با حاشیه سود چندین برابر و به قیمت کاذب به بازار عرضه می کنند.

شاید بهترین سوالی که از طرفداران دیزل ژنراتور های کوپله فابریک میتوان پرسید این است که در ساخت دیزل ژنراتور کوپله فابریک چه وسیله و تکنولوژی خاصی استفاده میشود که در ایران وجود ندارد و ساخته نمی شود.

توجه : مطالب فوق هرگز به معنای این نبوده که تمام فعالان صنعت دیزل ژنراتور مبتلا به موارد اشاره شده می باشند. هنوز هستند سازندگان و بازرگانانی که هرگز روند کاری و شخصی خود و نیز منافع کشور و سرزمین شان را قربانی منافع مالی غیر صحیح نمی نمایند. برای مشاهده فیلم مقایسه کوپله فابریک و کوپله ایران اینجا کلیک کنید.