دیزل ژنراتور بادویین

دیزل ژنراتور ولوو

دیزل ژنراتور کامینز

دیزل ژنراتور پرکینز

کانوپی سایلنت

کانوپی سایلنت【دیزل ژنراتور سایلنت】

کانوپی سایلنت دیزل ژنراتور پوششی است که علاوه بر کاهش صدای دیزل ژنراتور سبب محافظت از آن در برابر شرایط محیطی می گردد. در خصوص ویژگی های عمومی دیزل ژنراتور سایلنت و مشخصه های آن به صورت تصویری در بخش قبل توضیح داده شد . در این بخش سعی داریم پس از بیان نکته ای کوتاه، برخی از کانوپی های دیزل ژنراتور ساخت این شرکت را معرفی نماییم.
40 دستگاه دیزل ژنراتور همراه اول

کانوپی سایلنت سبب کاهش توان خروجی دیزل ژنراتور و داغ نمودن دیزل می گردد؟

این سوالی است که برخی از کارفرمایان آن را در ذهن دارند. این امر نیز به دلیل بعضی مشکلات است که اغلب از اطرافیان شنیده و گاهاً نیز خود شاهد آن بوده اند. با این وجود، چرا سازندگان دیزل ژنراتور علی رغم وجود این مسئله اقدام به ساخت دیزل ژنراتور سایلنت می نمایند؟ باید توجه داشت که نه تنها از نظر ما بلکه در سرتاسر صنعت دیزل ژنراتور در دنیا هرگز کانوپی سایلنت دیزل ژنراتور باعث کاهش توان خروجی دستگاه نمی گردد. اصولاً تمام هنر سازندگان در ساختن این محصول بدون وارد آوردن لطمه ای در کارکرد دیزل ژنراتور سایلنت است. البته این نکته به این معنا نیست که تمام اشکالات به وجود آمده کذب و یا اشتباه است، بلکه این نکته تاکیدی است بر این که محصولات ساخته شده به عنوان یک کانوپی سایلنت ، حتی گاهاً شروط اولیه یک کانوپی سایلنت استاندارد را ندارند!
معرفی کانوپی سایلنت

ساخت کانوپی سایلنت پایور دیزل آسیا

داغ نمودن دیزل ژنراتور های سایلنت به دلیل استاندارد نبودن مشخصات ابعادی و فنی و رعایت نکردن اصول اولیه ساخت می باشد. الزامی ترین نکته در نظر گرفتن فضای کافی تهویه جهت هوا دهی به دیزل ژنراتور است. به همین دلیل است که عرض شاسی دیزل ژنراتور سایلنت بسیار بیشتر از یک دیزل ژنراتور معمولی طراحی میگردد. عریض شدن شاسی دیزل ژنراتور خود نیازمند استفاده از مواد اولیه (ورق های فلزی) بیشتر، پروسه ساخت طولانی تر و در نتیجه هزینه های بالاتر در میزان رنگ و عایق های صوتی به کار رفته و … است. بدیهی است که هرگونه نقصان در موارد فوق سبب نا کارآمدی پوشش دیزل ژنراتور و انحراف از تولید اصولی این محصول میگردد. در نتیجه پوشش دیزل ژنراتور استاندارد هرگز سبب کاهش توان دیزل ژنراتور و یا داغ نمودن آن نمیگردد. کانوپی سایلنت در اصطلاح عام به اسم اتاق دیزل ژنراتور یا پوشش دیزل ژنراتور نیز شناخته می شود. در حالت عادی وقتی در یک محیط قرار دارید شدت صوت در حدود 45 تا 50 دسی بل می باشد و تست شدت صوت خروجی کانوپی سالینت در این محیط با خطا همراه خواهد بود (بیشتر است) برای تست کانوپی سایلنت از اتاق های مخصوصی استفاده می شود که در حالت عادی دسی بل صدا کمتر از 10 قرار دارد که در ایران همچین فضایی وجود ندارد ولی شرکت FG Wilson این کار را انجام داده است.
کانوپی سایلنت مدل C-25

کانوپی سایلنت مدل C-25

کانوپی سایلنت مدل C-25 جهت سایلنت نمودن دیزل ژنراتورهای 15KVA تا 25KVA استفاده می گردد. نکته ای که در مورد مشخصات ابعادی کانوپی های بی صدا باید توجه داشت فاصله جانبی آنها از طرفین با در نظر گرفتن ابعاد دربهای جانبی می باشد. وجود درب های جانبی بزرگ کمک شایانی به راحتی کاربر در زمان سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور می نماید. برای مشاهده اطلاعات کامل ابعادی و وزنی کلنوپی سایلنت C-25 کلیک کنید.

کانوپی سایلنت مدل C-80

کانوپی سایلنت مدل C-80

کانوپی سایلنت مدل C-80 جهت بی صدا نمودن دیزل ژنراتور  30KVA تا 80KVA استفاده می گردد. در تصاویر زیر برخی از مشخصات این کانوپی سایلنت دیده می شود. مشخصات ابعادی کانوپی های بی صدا باید متناسب با فاصله جانبی آنها از طرفین در نظر گرفته شود ابعاد دربهای جانبی می باشد. وجود درب های جانبی بزرگ کمک به راحتی در زمان سرویس می نماید. برای مشاهده اطلاعات کامل ابعادی و وزنی کلنوپی سایلنت C-80 کلیک کنید.

کانوپی سایلنت مدل C-200

کانوپی سایلنت مدل C-200

کانوپی سایلنت C-200 جهت سایلنت نمودن دیزل ژنراتور 130KVA تا 200KVA استفاده می گردد. در تصویر زیر یک نمونه از این مدل کانوپی سایلنت آمده است. نکته ای که در مورد مشخصات ابعادی کانوپی های بی صدا باید توجه داشت فاصله جانبی آنها از طرفین با در نظر گرفتن ابعاد دربهای جانبی می باشد. وجود درب های جانبی بزرگ کمک شایانی به راحتی کاربر در زمان سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور می نماید. برای مشاهده اطلاعات کامل ابعادی و وزنی کلنوپی سایلنت و اطلاعات فنی مربوط به فنداسیون و ابعاد کانوپی سایلنت C-80 کلیک کنید.

کانوپی سایلنت مدل C-600

کانوپی سایلنت مدل C-600

کانوپی سایلنت مدل C-600 جهت سایلنت نمودن دیزل ژنراتور 600KVA تولید می گردد. در ادامه تصاویری از این محصول آمده است. مهمترین ویژگی کانوپی های که تا به حال معرفی شد قابلیت باز و بست کامل کانوپی سایلنت (ماژولار بودن) می باشد. ماژولار بودن کانوپی سایلنت به خصوص در زمانهای تعمیراتت اساسی دستگاه بسیار با اهمیت میباشد. جهت اطلاع از ابعاد کانوپی فوق و دریافت نقشه کلی با شماره های این شرکت واقع در بخش تماس با ارتباط برقرار فرمایید. برای مشاهده اطلاعات کامل ابعادی و وزنی کلنوپی سایلنت C-80 کلیک کنید.

تست کیفیت ساخت کانوپی سایلنت

دیزل ژنراتور سایلنت به دیزل ژنراتور هایی اطلاق می شود که جهت جذب و کاهش صدای خروجی از کانوپی سایلنت استفاده می کنند. کانوپی سایلنت یا کاور دیزل ژنراتوربا توجه به ابعاد و توان انواع دیزل ژنراتور در مدل های مختلف تولید می گردند. کانوپی در واقع همان کلمه Canopy به معنای خیمه یا سایبان و Silent نیز به معنی بی صدا می باشد. کانوپی سایلنت در حقیقت اتاقکی فلزی و گاهاً کامپوزیتی است که دیزل ژنراتور را در بر می گیرد و صدای آن را جذب می نماید. کاور دیزل ژنراتور کامپوزیتی تنها توسط برخی شرکت ها همچون FG Wilson در ابعاد کوچک ساخته می شوند. کانوپی های سایلنت دیزل ژنراتور دارای ابعاد مختلف و کیفیت کاملا متنوع هستند. عموماً دیزل ژنراتور های دارای کانوپی سایلنت را دیزل ژنراتور سایلنت یا بیصدا می نامند. در ادامه توضیحاتی تصویری در این زمینه آمده است.

کیفیت ساخت دیزل ژنراتور سایلنت :

بهترین راه بررسی کیفیت صدای خروجی دیزل ژنراتور استفاده از دستگاه صوت سنج می باشد. علاوه بر این امر برای ساخت هر پوشش دیزل ژنراتور شروط لازمی هم وجود دارد. در این بخش بررسی عوامل مهم و موثر بر کیفیت پوشش دیزل ژنراتور به صورت توصیفی و با استفاده از شکل می باشد. ماهیت اصلی پوشش دیزل ژنراتور جذب صدای دیزل ژنراتور و سپس محافظت از دیزل ژنراتور در برابر شرایط محیطی و جوی چون باران و گرد و غبار می باشد. لذا با توجه به نکته فوق به راحتی می توان کیفیت کاور دیزل ژنراتور را با استفاده از دستگاه صوت منبع بررسی نمود. برای اینکار کافیست دیزل ژنراتور را روشن نموده و میزان شدت صدا را در فواصل و زوایای مختلف دیزل ژنراتور اندازه گیری نمود. با توجه به اینکه ماهیت اصلی پوشش دیزل ژنراتور جذب صدای دیزل ژنراتور است پس هر عاملی که به این مسئله کمک نماید موثر است.

1- عایق های استفاده شده در دیزل ژنراتور سایلنت

یکی از عوامل اصلی کاهش صدای دیزل ژنراتور جنس و کیفیت عایق های جاذب صدا به کار رفته در کانوپی سایلنت است. نسوز بودن تخلخل بالا و سطح تماس بیشتر از دیگر عوامل موثر بر جذب صدای عایق های صوتی کانوپی سایلنت است. اغلب دیده می شود که سازندگان از ابرهای معمولی صنعت مبلمان در کانوپی سایلنت استفاده می نمایند. این ابرها علاوه بر اینکه جاذب صدا نیستند در معرض حرارت به سرعت مشتعل می شوند و استفاده از آنها در مجاورت دیزل ژنراتور بسیار خطرناک می باشد. همچنین توجه داشته باشید که عایق های شانه تخم مرغی نسبت به عایق هایی که سطح آنها صاف است صدای بیشتری را جذب می نمایند. این امر به دلیل افزایش سطح جذب عایق های شانه تخم مرغی در مقایسه با یک عایق با سطح صاف می باشد. هرچه میزان ضخامت جاذب صوتی بیشتر گردد ظرفیت جذب صدا افزایش یافته و در نتیجه صدای خروجی از دیزل ژنراتور سایلنت کاهش میابد. در مقابل عکس فوق نمونه غیر استاندارد یک عایق را در شکل زیر می بینید. در این کانوپی بیصدا از یک ابر معمولی تخم مرغی استفاده گردیده است. متاسفانه برای طبیعی جلوه نمودن کوتاهی در کار ابر با رنگ مشکی رنگ آمیزی گردیده است. بهترین راه تست ابرهای جاذب صدای نسوز استفاده از دستگاه صوت سنج به همراه یک فندک می باشد.
استاندارد کانوپی سایلنت
عایق شانه تخم مرغی اتاقک ژنراتور برق

2- تأثیر داکت های ورودی هوای دیزل ژنراتور بر روی صدای خروجی

داکت های ورودی هوای بر روی دیزل ژنراتور سایلنت از دیگر عوامل موثر بر بیصدا نمودن دیزل ژنراتور می شود. این امر سبب می گردد که صدای دیزل ژنراتور به طور مستقیم به بیرون راه نیابد. در ضمن با انجام این کار امواج صوتی دیزل ژنراتور به قسمت پشتی این داکت ها که با عایق های جاذب صدا پوشیده شده برخورد کرده و پس از جذب اولیه به فضای داخل پوشش دیزل ژنراتور بازگشته و در آنجا مجدداً جذب می شوند.

توجه داشته باشید که سطح داخلی این داکت ها باید توسط عایق های جاذب صدا پوشانده شود تا سبب جذب صدای برخوردی و کاهش صدای بازتابی از آن گردد. همچین طراحی این داکت ها بر روی بدنه کانوپی سایلنت سبب جلوگیری از ورود آب باران و یا اشیاء خارجی در هر زاویه ای به اتاق دیزل ژنراتور می گردد.

در مقایسه با عکس های فوق یک نمونه ساخت غلط دیزل ژنراتور سایلنت نیز آمده است. همانطور که در تصویر رو به رو مشخص است قسمت ورودی هوای اتاق دیزل ژنراتور از یک صفحه پانچ استفاده شده است. مشکلات این صفحه به شرح ذیل میباشد.

  • صدای دیزل ژنراتور مستقیم به بیرون انتقال میابد.
  • آب به راحتی به ژنراتور نفوذ کرده و باعث خرابی دیزل ژنراتور میگردد.
  • سیم و سایر ابزار نوک تیز به راحتی وارد محفظه دیزل ژنراتور میگردد که از لحاظ ایمنی بسیار خطرناک میباشد
  • مکان استفاده از عایقهای صوتی در این سطح وجود ندارد.

 

محل نصب ژنراتور برق
داکت هوا پوشش ژنراتور برق
کانوپی سایلنت ژنراتور برق

جهت ورود و خروج هوا در اتاقک ژنراتور برق

نکته دیگر این است که داکت های ورودی هوا باید به گونه ای باشند که هوای ورودی به داخل اتاق دیزل ژنراتور ابتدا از روی ژنراتور عبور کرده و سپس از روی موتور دیزل و سپس از طرف دیگر کانوپی یعنی رادیاتور دیزل ژنراتور خارج گردد. این روش استاندارد خنک سازی به دلیل پایین تر بودن دمای ژنراتور نسبت به موتور دیزل انجام می شود. علاوه بر داکت های ورودی هوا در سمت ژنراتور تعدادی از این داکت ها با ساختار اشاره شده در بالا در طرفین و اغلب بر روی درب های اتاق دیزل ژنراتور تعبیه می گردند. دقت گردد که ابعاد این داکت ها باید متناسب با میزان هوای مصرفی دیزل ژنراتور محاسبه گردد. میزان Mass Flow Rate یا همان دبی هوای مصرفی دیزل ژنراتور را می توان با مراجعه به اطلاعات فنی آنها به دست آورد.
پوشش ژنراتور برق

3- نوارهای دور درب کانوپی سایلنت

نوار دور دیزل ژنراتور سایلنت عامل دیگر موثر بر کاهش صدای دیزل ژنراتور است. این نوار همچون نوار دور درب خودرو عمل نموده و سبب وکیوم نمودن فضای داخلی می گردد. این نوارها همچنین مانع از ورود گرد و غبار و همچنین آب به داخل دیزل ژنراتور می گردد. البته این نوار ها معمولا توسط سازندگان استفاده می شود اما نکته مهم میزان کیفیت آنها می باشد. کیفیت و میزان سیل شدن این نوارها به شدت بر میزان کاهش صدای دیزل ژنراتور موثر است.
عایق اتاقک ژنراتور

4- طراحی صحیح ساختار بدنه کانوپی سایلنت

در نظر گرفتن فضای جانبی مناسب جهت تهویه و هوا دهی به دیزل ژنراتور و خنک نمودن آن یکی دیگر از این موارد است. با توجه به اینکه ساخت شاسی دیزل ژنراتور با عرض کم سبب کاهش میزان ورق به کار رفته در شاسی و نیز اتاق دیزل ژنراتور میگردد متاسفانه در بسیاری موارد فاصله جانبی دیزل ژنراتور در داخل کانوپی از دیواره ها بسیار کم میگردد. این امر سبب عدم تهویه مناسب دستگاه میگردد. همچنین در نظر گرفتن درب های جانبی بزرگ جهت دسترسی به قسمت های مختلف دیزل ژنراتور جهت سرویس های دوره ای و یا چک نمودن دیزل ژنراتور از جمله مواردی است که هنگام طراحی دیزل ژنراتور سایلنت باید مدنظر قرار گیرد.
اتاق مولد برق
نصب ژنراتور برق در محل

5- ساخت صحیح در کنار طراحی ساختار بدنه کانوپی سایلنت

ساخت دیزل ژنراتور سایلنت به صورت ماژولار یعنی امکان باز و بست کامل اتاق دیزل ژنراتور بدون کوچکترین آسیبی به آن وجود دارد. در تعمیرات اساسی دیزل ژنراتور ها نیاز به باز نمودن قطعه ای از کانوپی و یا کل آن محتمل است. لذا در اینگونه موارد به راحتی میتوان اتاق دیزل ژنراتور را از هم باز نمود و پس از اتمام کار مجدداً اسمبل نمود. متاسفانه در برخی موارد دیده میشود به دلیل زمان بر بودن ساخت کانوپی ماژولار سازندگان اکثر صفحات کانوپی را به هم جوش می نمایند. بدیهی است در اینگونه موارد امکان باز و بست و استفاده مجدد از اتاق دیزل ژنراتور مقدور نمی باشد. عامل دیگر که در روند ساخت باید رعایت گردد میزان جفت بودن درب ها و رعایت فاصله آنها از دیواره ها می باشد. در اغلب موارد به دلیل دقیق نبودن برش ها و بی دقتی در پروسه ساخت کانوپی این مشکل بروز می نماید که پس از چند مورد جابجایی و استفاده از درب ها به دلیل بالانس نبودن آنها تشدید میگردد. شکل های زیر نمونه هایی از این موارد آورده شده است. همچنین رگلاژ نبودن دربهای اتاق دیزل ژنراتور سبب میگردد که رنگ درب در قسمت تماس با بدنه دچار خوردگی گردد. همچنین در صورت چفت نشدن کامل درب ها، صدای دیزل ژنراتور از همان قسمت ها خارج میگردد.
اتاق مولد برق دیزلی

6- رنگ کانوپی سایلنت دیزل ژنراتور

رنگ از دیگر موارد تاثیر گذار بر عمر و دوام آن است. استفاده از رنگ پودری کوره الکترو استاتیک در مقایسه با سایر رنگها در حال حاضر بهترین گزینه ممکن می باشد. دقت داشته باشید که علاوه بر اتاق دیزل ژنراتور، شاسی دیزل ژنراتور نیز از رنگ کوره بهرمند باشد. این امر سبب مقاومت دستگاه در برابر خوردگی زنگ زدگی در مجاورت آب باران و یا نقاط مرطوب می گردد. شرکت هایی که قادر باشند تمام قسمت های دیزل ژنراتور به خصوص شاسی را با استفاده از رنگ پودری الکترو استاتیک کوره ای رنگ آمیزی کنند انگشت شمار هستند.
شرکت هایی که فاقد سالن رنگ کوره می باشند معمولاً از رنگ های متفرقه استفاده می نمایند. این رنگ ها بسیار کم هزینه تر از رنگهای استاندارد پودری کوره ای می باشند. همچنین دوام و عمر آنها در برابر شرایط محیطی بسیار کم است.
رنگ الکترو استاتیک کانوپی سایلنت

سایر مشخصات عمومی کانوپی دیزل ژنراتور سایلنت

قفل ها و کلید های دسترسی به دیزل ژنراتور : یکی از موارد دیگری که هنگام تهیه دیزل ژنراتور سایلنت باید به آن توجه نمود جنس و کیفیت قفل های استفاده شده است. به طور کلی قفل های تماماً فلزی نسبت به سایر قفل ها در اولویت هستند. وجود قلاب تک نقطه ای جهت سادگی در جابجایی: از موارد کمک کننده در جابجایی دستگاه از یک محل به محل دیگر می باشد. این مسئله سبب راحتی در جابجایی در مقایسه با قلاب های چهار نقطه ای می باشد که برروی دیزل ژنراتور های قدیمی تر مرسوم بوده است.

کلید Stop اضطراری : نصب کلید استپ اضطراری بر روی بدنه پوشش دیزل ژنراتور سبب سرعت در خاموش نمودن دیزل ژنراتور به خصوص در مواقع حساس می گردد. دیزل ژنراتور در حالت عادی چند ثانیه پس از فرمان خاموش، خاموش میگردد. تعبیه کلید استپ اضطراری بر روی کاور دیزل ژنراتور سبب میگردد که دیگر نیازی به باز نمودن درب دستگاه در موقعیت های اضطراری نباشد.

استفاده از سیل پلاستیکی : در زیر تمام قطعات الحاقی به کانوپی سایلنت شامل کلید استپ اضطراری و قفل ها و … مواردی هستند که در زیر آنها حتما باید از سیل پلاستیکی استفاده نمود. این امر سبب سیل شدن بیشتر کاور دیزل ژنراتور و همچنین مقاومت در برابر نفوذ آب به دیزل ژنراتور می گردد.

چرا کانوپی های سایلنت بدون کیفیت ساخته میشوند؟

این امر علاوه بر نبود دانش فنی و زیرساخت های تولیدی در امر کاور دیزل ژنراتور گاهاً به دلیل کاهش هزینه های مواد مصرفی چون ورقهای فلزی، رنگ مصرفی، طولانی شدن پروسه ساخت و … عمداً صورت میپذیرد! اصولاً ساخت کاور دیزل ژنراتور تکنولوژی چندان پیشرفته ای ندارد و آنچه گاهاً سبب این ضعف میگردد کاستی هایی است که به طور آگاهانه و صرفاً به دلیل کاهش هزینه ها صورت میگیرد.

اتاق استاندارد تست دیزل ژنراتور سایلنت و نحوه تست آن

پس از نصب کانوپی سایلنت بر روی دیزل ژنراتور و سایلنت نمودن آن دستگاه باید در شرایط استاندارد تست گرفته شود. اتاق تست دیزل ژنراتور سایلنت سالنی پوشیده از عایق های صوتی جاذب صدا می باشد. نام علمی این عایقهای آکوستیک Hemi-Anechoic Chamber است. ساختار عایق های جاذب صدا و جنس دیزل ژنراتور سایلنت سبب میگردد که بازگشت صدا از دیواره های اتاق تست سایلنت به حداقل مقدار ممکن برسد. در نتیجه در اتاق تست سایلنت تنها صدای اصلی و مستقیم دستگاه ضبط و بررسی خواهد شد. بدیهی است که میزان صدای دستگاه در محیط تست کمتر از میزان صدای دستگاه در سایر حالات و فضا های بسته است.
تست صدا کانوپی سایلنت

اتاق تست دیزل ژنراتور سایلنت

پس از قرارگیری دیزل ژنراتور سایلنت در این فضا و روشن نمودن آن، میزان صدا در فواصل 1m و 7m توسط دستگاه سنجیده و ثبت میگردد. دیزل ژنراتور سایلنت به دیزل ژنراتور هایی اطلاق می شود که جهت جذب و کاهش صدای خروجی از کانوپی سایلنت استفاده می کنند. کانوپی سایلنت یا کاور دیزل ژنراتور با توجه به ابعاد و توان انواع دیزل ژنراتور در مدل های مختلف تولید می گردند. کانوپی در واقع همان کلمه Canopy به معنای خیمه یا سایبان و Silent نیز به معنی بی صدا می باشد. کانوپی سایلنت در حقیقت اتاقکی فلزی و گاهاً کامپوزیتی است که دیزل ژنراتور را در بر می گیرد و صدای آن را جذب می نماید. کاور دیزل ژنراتور کامپوزیتی تنها توسط برخی شرکت ها همچون FG Wilson در ابعاد کوچک ساخته می شوند. کانوپی های سایلنت دیزل ژنراتور دارای ابعاد مختلف و کیفیت کاملا متنوع هستند. عموماً دیزل ژنراتور های دارای کانوپی سایلنت را دیزل ژنراتور سایلنت یا بیصدا می نامند. در ادامه توضیحاتی تصویری در این زمینه آمده است.

فروش دیزل ژنراتور کوپل فابریک و کوپل ایران

مشاوره و برآورد توان دیزل ژنراتور (اعزام کارشناس) قبل از خرید و ارائه خدمات پس از فروش