تشابهات و تمایزات این دو برند در چیست؟ کدام با کیفیت تر است؟ آیا پرکینز و کاترپیلار دو برند متفاوت هستند؟

دیزل ژنراتور کاترپیلار و پرکینز هر دو از شناخته شده ترین برندهای فعال در بازار دنیا و صنعت دیزل ژنراتور میباشند.

در ادامه سعی کردیم مروری اجمالی بر موارد فوق داشته و سئوالات مطرح شده را تا حدی پاسخ دهیم.

شایان ذکر است کلیه موارد مورد اشاره را می توانید مستقیماً در سایت های کاترپیلار و پرکینز مطالعه نمایید. لینک های مربوطه نیز در انتهای این بخش نیز قید گردیده اند.

کمپانی پرکینز یا دقیق تر موتور های دیزل پرکینز به عنوان یکی از شرکت های تابعه از کمپانی بزرگ کاترپیلار می باشد. فعالیت این شرکت تولید موتور دیزل جهت بازرهای مختلف از جمله صنعت، کشاورزی، ساخت و ساز، انتقال مواد، تولید برق و … است. شرکت پرکینز که متعلق به کشور انگلستان است از سال 1932 فعالیت خود را آغاز کرده و در طول این سال ها محدوده تولید موتور خود را گسترش داده و به تولید هزاران موتور پایه دیزل و گاز سوز پرداخته است (توضیحات کامل در بخش تاریخچه تولد کمپانی پرکینز ملاحضه فرمایید). برند پرکینز به واسطه کیفیت موتور های دیزل تولیدی از سال 1970 به عنوان تامین کننده اصلی موتورهای دیزل (Industrial) کاترپیلار بوده است.

این همکاری و فعالیت ها تا جایی ادامه یافت که این دو شرکت رسماً با حفظ نام و حیطه فعالیت خود در سال 1998 در هم ادغام گردیدند. در حال حاضر پرکینز با حفظ نام و برند تجاری خود به عنوان یکی از زیر مجموعه های کاترپیلار در حال فعالیت می باشد(منبع : سایت کاترپیلار).

به همین علت است که شما در بسیاری از ماشین آلات کاترپیلار(بیل های مکانیکی، لودر و …) موتورهای دیزل پرکینز را مشاهده می نمایید. در ادامه ما سعی کردیم گذری اجمالی بر روی بازه تولیدی دیزل ژنراتور های کاترپیلار و پرکینز بپردازیم.

موتورهای دیزل پرکینز (سری 2000) تیپ 2206A-E13 دیزل پرکینز که موتوری 13 لیتری بوده در کاترپیلار با نام C13 و موتور دیزل پرکینز تیپ 2506A-E15، که موتوری 15 لیتری بوده در کاترپیلار با نام C15 و موتور دیزل پرکینز تیپ 2806A-E18 در کاترپیلار با سری C18 شناخته میشوند. شکل زیر گوشه ای از Selector Chart پرکینز در بازه توانی 400KVA تا 800KVA پرکینز به عنوان نمونه آورده شده است.

موتور کاترپیلار

در قسمت فوق مدل های مختلف از یک تیپ موتور پرکینز را مشاهده میکنید. که بر اساس توان استند بای (Standby) خروجی مرتب گردیده اند. در ادامه اطلاعات فایل فنی (Data Sheet) هر موتور دیزل در دو قالب پرکینز و کاترپیلار مشاهده میکنیم. تصویر روبه رو برگرفته از دیزل ژنراتور کاترپیلار و پرکینز مشابه سری 13 لیتری میباشد.

به همین ترتیب تشابه فوق برای مدلهای خانواده 2806 پرکینز و موتورهای دیزل C18 کاترپیلار نیز برقرار میباشد. (برای برزگ نمایی، روی تصویر کلیک کنید)

مشخصات موتور کاترپیلار

در کلیپ تصویری ذیل نمای فیزیکی یک مدل دیزل ژنراتور پرکینز 700 KVA مدل 2806A-E18TAG2 جهت نمونه آورده شده است که تا حدی شما را در این زمینه راهنمایی خواهد نمود.

علاوه بر موارد فوق در فایلهای فنی دیزل ژنراتور کاترپیلار  و دیزل ژنراتور المپین (OLYMPIAN) در بازه های مختلف توان مستقیماً به موتور دیزل پرکینز اشاره گردیده است. در واقع دیزل ژنراتور کاترپیلار در واقع دیزل ژنراتور پرکینز با نام و برند تجاری کاترپیلار و یا المپین میباشند. به لیست موتورهای پرکینز تا بازه 275KVA در شکل زیر دقت نمایید. (برای برزگ نمایی، روی تصویر کلیک کنید)

موتور پرکینز

موتور دیزل پرکینز 22 KVA مدل 404D-22G که دارای حجم موتوری معادل 2.2 لیتر (2200 سی­ سی) می باشد. این موتور دیزل جهت ساخت دیزل ژنراتور کاترپیلار C2.2 و دیزل ژنراتور المپین GEP22-6 استفاده میگردد که تصویر فایل فنی هر دو مدل در ادامه آمده است (لینک پیوست انتهای صفحه).

به همین ترتیب برای موتور دیزل پرکینز مدل 1104C-44TAG2 با توان خروجی 110 KVA Standby حجم موتور 4.4 لیتر نیز در ذیل آورده شده است.

این مشابهت بین دیزل ژنراتور پرکینز با دیزل ژنراتور کاترپیلار و یا المپین به دلیل ادغام این شرکت ها با یکدیگر می باشند. در واقع هر سه برند پرکینز، کاترپیلار و المپین را میتوان جز هولدینگ کاترپیلار به حساب آورد!

مشخصات ژنراتور برق المپیا
مشخصات ژنراتور برق المپیا